Rólunk

Turul Taxi zsiguli

Turul Taxi több, mint 40 éve

A Turul Taxi megalakulásának története messze nyúlik vissza. 1982. január 1-től jelenhettek meg Magyarországon az első magántaxik. Tatabányán is már 1982 tavaszán három magántaxis rendelkezett kisipari működési engedéllyel. A gépjárműpark 2 Zsiguli és 1 Polski Fiatból állt. A Magyar Postától igényeltek egy telefonvonalat. A készüléket a Tatabányai-Alsó vasútállomáson kialakított taxiállomás mellett, egy csőoszlopra szerelt, zárható lemezszekrényben helyezték el. Ott fogadták a beszálló utasokat és a telefonos hívásokat is a 12-300-as telefonszámon. Az elején még kissé bizalmatlan utasok lassan hozzászoktak ehhez, az új szolgáltatáshoz és egyre többen próbálták ki, vették igénybe. 1982 végén már hét magántaxis volt a városban. A problémát csupán az okozta, hogy ennek ellenére sem volt lehetséges, hogy mindig és azonnal fogadni tudják a beérkező telefonos hívásokat.

A megalakulás

Az akkori tarifák így néztek ki:

  • alapdíj: 6Ft.
  • viteldíj: 6Ft/km
  • várakozás: 2Ft/perc

1983 kora tavaszán egy kivételével – aki maradt a vasútállomás lemezszekrényes telefonjánál – nyolc magántaxis megalapította a Tatabányai Turul Taxit. Ekkor kezdődött a társaság története. Az egyik alapító, Boross Pista diszpécserközpontot hozott létre, Mártírok útjai lakásán, bedobta a közösbe saját, fővonalas telefonját. (15-810) A telefon mellé, az akkor nem könnyen beszerezhető és nem olcsó CB rádióállomást épített ki. A Turul taxisok is egyenként megvásárolták és beszerelték autójukba az adó-vevő készüléket. Az akkor beérkező telefonos taxi megrendeléseket Boross Pista családtagjai és szomszéd barátja fogadta és továbbította a címekre váró taxisoknak.

Boross István
Turul Taxi kezdetek

1984-re folyamatosan érkeztek új belépő taxisok, így immár tizenkettőre bővült a létszám. 1985-ben Boross Pista átköltöztette a diszpécserközpontot egy sárberki tömbház alagsori irodájába. Ezzel egyidejűleg új telefonvonalhoz jutott a Turul Taxi (10-800) és a megyei telefonkönyvbe is bekerült. A könnyebb elérhetőség érdekében a taxisok új taxiállomásokat alakítottak ki. Korábban a Hotel Árpád előtt és a Jubileum étterem parkolójánál, aztán a Győri úti buszvégállomásnál, a régi kórház előtt és a felsőgallai vasútállomásnál. Új szolgáltatásokkal is bővült a Turul Taxi. Néhány teherfuvarozó és autómentő is csatlakozott a társasághoz.

1986-ban már kb. 22-24 Turul Taxi fuvarozta az utasokat. Ekkor Boross Pista Gazdasági Munkaközösségként jegyeztette be a diszpécserközpontot.

Az Országos Szabadalmi Hivatalnál védjegyoltalom alá helyeztették a Turul Taxit, mint cégnevet és logóját. Mindezeket követően fokozták a reklám és marketing tevékenységet is. Nyilvános telefonfülkékbe ragasztható kis méretű reklámmatricák készültek, telefonkönyves hirdetéseken felül kiemelt hirdetések jelentek meg a megyei napilapban (Dolgozók Lapja). Emellett szórólapok, Turul Taxis névjegyek, sőt, még egy helyi járatú autóbusz oldalán is feltűnt egy nagy méretű hirdetés két telefonszámmal.

Körülbelül 1985-1988 közötti időszak volt a rendszerváltás előtti, korai magántaxizás Tatabányai aranykora. 1988 végén már 33 Turul személytaxi működött a városban. 1989-ben a KIOSZ szervezésében, minden taxisra vonatkozó, kötelező tanfolyam és vizsgák indultak. Az év tavaszán 6 számjegyűvé változtak a telefonszámok (317-810, 310-800). Harmadik fővonalhoz jutott a központ.

Turul Taxi védjegyTurul Taxi diszpécsert keres
Turul Taxi hirdetés

1993-ban újabb kötelező tanfolyamokat, vizsgákat és szigorított személyi feltételeket vezettek be. Évenkénti műszaki vizsgákra és sárga rendszámok használatára kötelezték a vállalkozókat. 1994 január 1-től adattárolós, nyugtaadós taxióra beszerzésére és használatára köteleztek minden taxist. Ezek az intézkedések nagyobb lemorzsolódáshoz vezettek. A Turul Taxinál ez akkor kb. 50%-os létszámcsökkenést jelentett.
1990-es blokádig 46-ra bővült a taxis létszám. A blokád után a konkurens társaságoknál válsághelyzetek alakultak, ezért kb. 30 taxival tovább bővült a társaság.  Az autómentőkkel és tehertaxikkal együtt 92-es létszámú csapatot irányított a diszpécserközpont. Az általános taxiszaporodáshoz az is hozzájárult, hogy az akkori kormányzat eltörölte a taxiautókra vonatkozó maximum 6 éves korhatárt. A rendszerváltástól 1993-ig a nehéz gazdasági helyzet miatt csökkent az utasok száma és szűkült a taxipiac. Országosan is, de főleg a fővárosban zavaros, kissé átláthatatlan helyzet alakult ki, ezért a kormányzat új taxirendeletet alkotott.

1993-ban Boross Pista átadta a cég vezetésének 50% tulajdonjogát, majd 1994-ben a teljes jogát egy akkor közel 10 éve Turulos munkatársának. Pista felhagyott a taxizással, ugyanakkor a Turul taxit nem hagyta magára. Autómentősként folytatta tevékenységét a csapatban. 1994 augusztusában az új cégvezetőtől, az akkori tagság megvásárolta a diszpécserközpontot és új helyre költöztette. Új telefonszámmal folytatta működését a társaság (317-317) a Táncsics Mihály úti IPOSZ székházában.

1995 és 1996 között fuzionált a Turul Taxi a város egy másik taxitársaságával, a Hotel Taxival, de egy éves együtt dolgozás után mégis inkább visszaállították az önálló diszpécserközpontot. 1998-ban az alapító Boross Pista gyógyíthatatlan betegsége okán csendesen elhunyt. Emlékét nagy tisztelettel a Turul Taxi örökké őrzi.

Turul Taxi Hotel
25 éves a Turul Taxi

1999-ben a Turul Taxi szolgálató szövetkezetté alakult. 2003-ban a CB rádiós kommunikációs rendszert URH váltotta. 2019-től megjelent a számítógépes automata címkiadó rendszer is a diszpécserközpontban. Az autókban 4G hálózaton, zárt rendszeren, táblagépeken fogadják a taxisok a címeket. Mobiltelefonos alkalmazás telepítésével az utasok közvetlenül, soron kívül is tudnak Turul Taxit rendelni, valamit bankkártyás fizetés lehetősége is biztosított. URH átjátszó berendezés telepítésével továbbfejlesztették az URH kommunikációs rendszert is, amit 2023. februártól a még modernebb 4G alapú mobil hálózati kommunikáció váltott ki. A Turul Taxi utóbbi évek technikai fejlesztései, 40 éves múltjához méltóan a városban egyedülállók.

A taxiállományuk jelenleg 20, a legújabb követelményeknek megfelelő tiszta elektromos, diesel, benzin üzemű, limuzin, kombi és 7 személyes járműflottából áll. A taxiautók átlagéletkora 4-6 év.

Külön büszkeség a társaságnak, hogy a szövetkezet egyik tagja egyedülállóan hosszú pályafutást mondhat magáénak. 1982-től megszakítás nélkül, folyamatosan magántaxis az 1983-as alakuláskor és azóta is ő a 6-os Turul Taxi.

Turul Taxi torta